Mi a helyzet vidéken?
A tavalyi évhez viszonyítva jelentős változások történtek a vidéki vevői és eladói ügyfélprofilok tekintetében. Cikkünkben sorra vesszük ezeket.
Vevői ügyfélprofil
A vidéki ingatlanpiacon 10%-kal nőtt a 40-es korosztály aránya a vásárlók körében, így már ők adják a vevők egyharmadát. Ennek ellenére még mindig a 30-asok azok, akik a legnagyobb mértékben uralják a piacot (40%).
A legidősebb (60+ évesek) és a legfiatalabb (20-30 évesek) korosztály aránya azonban 8-8%-kal csökkent. Az 50-esek aránya bár nem jelentős mértékben (3%), de növekedett.
A vevők státuszát tekintve két kategóriában figyelhető meg jelentős változás. A beosztottak aránya a piacon 7%-kal csökkent, ettől függetlenül továbbra is ők adják a piac több mint felét.
Egyedül a vállalkozók aránya nőtt meg vidéken, 9%-kal, így már ők adják a vásárlók több, mint negyedét. A nyugdíjasok és a tanulók aránya minimálisan csökkent, a közép és felső vezetők aránya viszont változatlan.
Azonban nemcsak a vásárlók személyében, hanem a vásárlás okát tekintve is jelentősek a változások. 10%-kal emelkedett azok aránya, akik nagyobb ingatlanba költözés miatt vásárolnak új lakást. Az első lakásvásárlók hányada azonban 6%-kal visszaesett.
Eladói ügyfélprofil
Az elmúlt egy évben jelentős átrendeződések történtek az eladói oldalon is. Ugyanis 10%-kal nőtt a 60 év felettiek aránya, ezzel az eladói oldal egyharmadát már ők adják. Ez az egyetlen korosztály, mely növekedést mutatott a tavalyi évhez képest.
A legnagyobb mértékben azonban a 30-asok aránya csökkent (6%), így a piacnak már mindössze a 19%-át teszik ki. Az eladói oldalon - érthető okokból - a 20-on évesek képviseltetik magukat a legkisebb százalékban (5%), ez azonban tavaly óta sem változott.
A vásárlókhoz hasonlóan az eladók körében is a beosztottak jelennek meg a legnagyobb arányban, ami tavaly óta további 16%-kal emelkedett. A nyugdíjasok aránya azonban jelentősen csökkent, 15%-kal visszaesett az arányuk az eladói piacon.
Az egyetlen terület, ahol nem volt megfigyelhető jelentősebb változás az az eladás indoka. Minimálisan nőtt azok száma (3%), akik korábbi kisebb ingatlanjukat árusítják annak érdekében, hogy nagyobb lakást vásároljanak, ők adják az eladók közel egyharmadát.
Szintén 3%-kal nőtt azok aránya, akik befektétési céllal vásároltak ingatlant, és most ennek értékesítése céljából adak tovább rajta, vidéken azonban az ő arányuk még így is mindössze 7%.
Forrás: Duna House Barométer 118. száma